طرح جامع توسعه صنعتی ساخت‌وساز تدوین می‌شود

دبیر انجمن تولید کنندگان و فن آوران صنعتی ساختمان با اشاره به لزوم تدوین طرح جامع توسعه صنعتی ساخت وساز به عنوان یک نقشه راه برای ترویج صنعتی سازی مسکن در عین حال گفت: نارسائی در آموزشهای تخصصی در نظام آموزشگاهی موجب شده است که فارغ التحصیلان دانشگاهی نسبت به طراحی و تولید صنعتی ساختمان آگاهی کافی نداشته باشند.

مهندس جعفر قرائتی ستوده در گفتگو با خبرنگار ساختمان آنلاین  به لزوم فرهنگ سازی و اطلاع رسانی درباره صنعتی سازی مسکن اشاره کرد و گفت: فرهنگ سازی در مورد توسعه صنعتی ساخت و ساز در دو عرصه دارای اهمیت است.یک بخش این موضوع فرهنگ سازی برای عموم مردم است .اما بخش دیگر مربوط به لزوم فرهنگ سازی تخصصی برای جامعه مهندسی ساختمان و مدیران مستقر در این صنعت است.

وی خاطرنشان ساخت: فرهنگ سازی عمومی نیازمند زیرساختهای گسترده ای است که عمدتا باید از طریق دولت پیگیری شود.از جمله رویکردهای مهم در این راستا،آشنایی جامعه با مزایای برجسته تولید صنعتی و نقش تعین کننده آن در اقتصاد و توسعه کشور و صدور خدمات فنی -مهندسی و نیز تشویق بخش تقاضا به استقبال از مسکن صنعتی است.

دبیر انجمن تولید کنندگان و فن آوران صنعتی ساختمان با اشاره به اینکه این انجمن تلاش های گسترده برای تحقق این هدف انجام داده است گفت :متقاعد کردن دولت به ارایه امتیازات ترجیحی به بخش تولید و عمدتا به بخش تقاضا،از جمله فعالیت های ثمربخش این انجمن بوده است به طوری که دولت با هدف تشویق تولید کنندگان به تولید مسکن به روش صنعتی اقدام به ارایه تسهیلات تشویقی کرده است.

وی تاکید کرد: دولت در طرح عظیم مسکن مهر از طریق تعیین امتیازات ترجیحی به بخش تقاضا در قالب افزایش تسهیلات ارزان قیمت اقدم کرد.اما به جهت نبود زیرساختهای لازم به ویژه زیرساختهای فنی ،این حرکت عظیم از بهره وری لازم برخوردار نشد.اما بدون شک نتایج حاصل از این تجربه برای گامهای بعدی در توسعه صنعتی ساخت و ساز بسیار آموزنده است.

دبیر انجمن تولید کنندگان و فن آوران صنعتی ساختمان در ادامه به مشکلات نظام آموزشی در توسعه روشهای صنعتی ساخت مسکن اشاره و تصریح کرد: نارسایی در آموزشهای تخصصی در نظام دانشگاهی موجب شده است که فارغ التحصیلان دانشگاهی نسبت به طراحی و تولید صنعتی ساختمان آگاهی کافی نداشته باشند .

وی گفت: در همین حال قوانین حاکم بر فرآیند طراحی و ساخت یا نظام فنی اجرایی کشور نیز نظامی سنتی است و فارغ التحصیلان هنگامی که به عرصه فعالیت شغلی ورود می کنند با ساختارهای سنتی مواجه هستند و لاجرم در این چارچوب تجربه می آموزند.

قرائتی ستوده اذعان داشت: برای رفع این مشکل،انجمن متبوع ما از طریق ارایه مقالات،سخنرانی در مجامع حرفه ای ،مکاتبه با ارگانهای ذی ربط ؛در جهت توسعه فرهنگ طراحی و تولید صنعتی ساختمان اقدام کرده است.

دبیر انجمن تولید کنندگان و فن آوران صنعتی ساختمان بر لزوم همکاری با جامعه مشاوران و انجمن صنفی معمار و شهرساز برای تحقق صنعتی سازی اشاره کرد و ادامه داد: از آنجا که در روند طراحی و تولید صنعتی ساختمان ،نقش طراحان و مهندسان نقش محوری است و بر اساس نظام فنی اجرایی موجود کشور،شروع هر پروژه در ابتدا با عقد قرارداد با مهندسان مشاور شکل می گیرد ،از این رو تصمیم گیری در رابطه با چگونگی طراحی و اجرای پروژه به عهده مهندسان مشاور است.

قرائتی ستوده تاکید کرد: بنابراین همکاری و هماهنگی با این اصناف در رابطه با تولید صنعتی ساختمان حائز اهمیت ویژه است.در همین راستا این انجمن با تشکیل کارگروه های همکاری در رابطه با توسعه صنعتی ساخت وساز با این انجمنها تبادل نظر و تعامل ویژه ای دارد.

وی گفت: در واقع از آنجا که مهندسان مشاور و به تبع آن تشکلهای مرتبط با مهندسان مشاور عملا در جایگاه اتاق فکر صنعت احداث کشور قرار دارند و این نقشی است که دولت و جامعه مهندسی کشور بر آن باور دارند ،بنابراین تعامل با این انجمن ها برای اجرای روشهای صنعتی ساختمان بسیار ضروری است.

قرائتی ستوده همچنین به برنامه های آتی این انجمن برای ترویج صنعتی سازی اشاره کرد و یادآور شد: تدوین تاریخ صنعتی سازی کشور،به تصویب رساندن ،ضوابط طراحی و تولید صنعتی مسکن ،به تصویب رساندن آئین نامه تشخیص صلاحیت و رتبه بندی،تمرکز فعال بر تدوین طرح جامعه توسعه صنعتی ساخت و ساز و.. از جمله اهم فعالیت های آتی این انجمن برای توسعه صنعتی ساخت مسکن است.

منبع:

www.sakhtemanonline.com

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.